Gossos de teràpia per a pacients a l'UCI

Video Gossos de teràpia per a pacients a l'UCI

La Fundació Affinity i l'Hospital del Mar de Barcelona posem en marxa un programa pioner amb gossos de teràpia per demostrar com contribueixen els animals a millorar el benestar dels pacients ingressats a l'UCI.

L'Hospital del Mar de Barcelona és un dels primers centres hospitalaris d'Espanya que permet l'entrada a un equipo de gossos de teràpia per acompanyar els pacients ingressats a la unitat de cures intensives. Aquesta iniciativa pionera vol millorar l'estat d'ànim dels pacients per mitjà de la interacció amb els gossos, creant un entorn en què el pacient es pugui beneficiar del vincle entre els animals i les persones. En aquest sentit, Maribel Vila, responsable de teràpies de la Fundació Affinity afirma que «s'han demostrat els beneficis de les teràpies assistides amb animals en altres àmbits de la salut i creiem que aquest tipus d'intervenció pot millorar considerablement l'estat de salut del pacient, millorar l'ambient a l'UCI i fer-li l'estada una mica més agradable».

Aquest programa de teràpies té el suport científic de la Càtedra Fundació Affinity Animals i Salut de la Universitat Autònoma de Barcelona i el Servei de Medicina Intensiva de l'Hospital del Mar. Conjuntament s'investigarà com les sessions de teràpia amb els gossos incideixen sobre diversos indicadors, milloren el benestar i disminueixen l'estrès. Per fer-ho, es recolliran mostres de saliva dels pacients abans i després d'interactuar amb els animals, que seran analitzades pel Laboratori d'Investigació Metabolòmica Avançada aplicada (LIMA) de l'Institut Hospital del Mar d'Investigacions Mèdiques.

Les sessions de teràpia amb els gossos

El programa preveu sessions de 15 a 20 minuts per pacient, dues vegades a la setmana, i només per a pacients que faci més de 7 dies que estan ingressats a l'UCI. En cada sessió els pacients podran interactuar amb els animals d'acord amb les seves possibilitats de salut i mobilitat, en un entorn amable que afavoreixi la seva comoditat i una estimulació diferent, donada pel contacte amb els gossos. La doctora Irene Dot, adjunta del Servei de Medicina Intensiva i coordinadora del programa d'humanització de l'hospital, explica que «les teràpies no farmacològiques, com la teràpia amb gossos entrenats, ajuden a la rehabilitació i la millora de l'estat emocional del pacient, i poden tenir un impacte positiu en la seva recuperació».

Les sessions compleixen estrictes protocols d'intervenció establerts per l'hospital i els gossos «presenten un perfecte estat de salut físic i mental, són supervisats permanentment per veterinaris especialitzats en benestar i comportament animal», afirma el Dr. Jaume Fatjó, director de la Càtedra Fundació Affinity Animals i Salut de la Universitat Autònoma de Barcelona.

Gossos de teràpia per a pacients a l'UCI

L'equip està format pel personal tècnic de la Fundació i dos gossos de teràpia, els quals s'encarregaran de dur a terme les sessions amb els pacients que participen en el programa.

Segons la directora de la Fundació Affinity, Isabel Buil, «aquest programa no només beneficia els pacients, les famílies i l'equip mèdic, sinó que ens permet continuar eliminant barreres per als animals i demostrant la seva funció beneficiosa per a la societat».