Els gossos principal font de suport per a persones que viuen al carrer

FAADA

L'estudi sobre el vincle familiar entre persones que viuen al carrer i els seus animals de companyia, que hem realitzat juntament amb la Càtedra Fundació Affinity “Animals i Salut” de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) i la Fundació per a l'Assessorament i Acció en Defensa dels Animals (FAADA), ha confirmat el rol central dels gossos en el benestar dels que han perdut casa seva. Segons l'estudi, el 74% dels participants afirma que els animals són la seva principal font de suport social.

En una situació tan vulnerable com és no tenir una llar per viure, el vincle entre les persones i els seus gossos ajuda a suportar problemes i dificultats del dia a dia. En altres investigacions i en diversos programes de Teràpies Assistides amb Animals, hem constatat que el vincle amb gossos aporta beneficis emocionals, cognitius i socials a col·lectius molt diversos. En situacions de vulnerabilitat, exclusió social, violència de gènere i problemes socials, el vincle amb l'animal de companyia ha demostrat un gran potencial en benefici de les persones.

Per a les persones sense sostre, el seu animal de companyia és la principal font de suport per diversos motius: la possibilitat de compartir el seu temps i fer activitats compartides; la disponibilitat constant del gos, que ajuda a combatre el sentiment de solitud; la seva capacitat com a confident, establint una relació de confiança i afecte; la possibilitat de mantenir-hi contacte físic, mitjançant carícies i mostres d'afecte; i la responsabilitat que comporta cuidar-lo, que fa que la persona se senti més útil i amb un propòsit.

“Les persones sense sostre tenen una xarxa social compromesa, tant des d'un punt de vista quantitatiu com qualitatiu. Les persones que viuen al carrer i que disposen d'un major suport social tenen millor salut emocional i presenten menys símptomes de depressió, menys ideació suïcida, i un millor comportament social”, explica Jaume Fatjó, director de la Càtedra Fundació Affinity Animals i Salut de la Universitat Autònoma de Barcelona.

Projecte Millors Amics

Vídeo Millor amics

Només a Barcelona, es calcula que hi ha prop de 4.000 persones sense llar. Segons el darrer recompte elaborat per l'Ajuntament de la ciutat, prop de 900 persones dormen cada nit al ras, al carrer. La resta ho fa en albergs o altres tipus d'equipaments. No obstant, molts no acudeixen a aquests centres perquè no els permeten l’entrada amb el seu animal de companyia i, per tal de no deixar-lo sol, prefereixen dormir al carrer amb ell. Per intentar evitar aquesta situació, FAADA ha desenvolupat el projecte “Millors Amics, amb el qual cerca facilitar l'accés dels animals que conviuen amb les persones sense llar a albergs i habitatges socials o d'inclusió de Barcelona i d’arreu de Catalunya.

#MillorsAmics és un projecte multidisciplinari que neix per acompanyar i protegir el vincle entre persones en situació de vulnerabilitat i els seus animals, en col·laboració amb treballadors i educadors socials. En el marc d’aquest projecte, treballem en col·laboració amb l'Ajuntament de Barcelona, i amb cada vegada més ajuntaments i entitats dedicades als diferents tipus de vulnerabilitat existents”, explica Noe Terrassa, que afegeix: “Des de FAADA els aportem atenció veterinària i suport tècnic jurídic, facilitem els aspectes burocràtics per als accessos, i formem els professionals per dotar-los d'eines i suport. L'objectiu és que l'usuari no hagi de triar entre un sostre i el seu company, i que aquestes famílies puguin romandre sempre unides”.